Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@19:21:27 GMT

بازگشت پُر سر و صدای علیرضا افخمی با احضار روح! + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۵۸۲۰

بازگشت پُر سر و صدای علیرضا افخمی با احضار روح! + فیلم

‍‍‍‍‍‍

ساخت سریال‌هایی مثل "احضار" همیشه چالش‌برانگیز بوده اما دوری از ساخت این دست آثار، باعث ایجاد افرادی مانند طاهری و حقه عرفان‌های کاذب شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ماه رمضان سال گذشته سریال‌ "زیر خاکی" جلیل سامان روی آنتن رفت و لوگوی آن توجه بسیاری را به خودش جلب کرد؛ یک نوشته عبری که به زودی توجه برخی رسانه‌ها ترجمه شد؛ «عتیقه دزدهای اسرائیلی».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  قطعاً ساخت سریال‌هایی با موضوع سرقت اشیای عتیقه ایران توسط صهیونیست‌ها می‌تواند پرده از جنایت این رژیم در حق فرهنگ ایران و دیگر کشورهای منطقه بردارد و این رژیم را به عنوان کلکسیونی از جنایات در زمینه‌های مختلف، معرفی کند. البته "زیر خاکی" این روزها در حال تصویربرداری فصل دوم است و سختی شرایط تصویربرداری نتوانست این سریال را به آنتن ماه رمضان تلویزیون برساند.

حالا نوبت به یک لوگوی پرماجرای دیگر رسید که توجه بسیاری را به خودش جلب کرد؛ اگرچه تیزر منتشر شده هم حرف و حدیث‌هایی به دنبال داشت. سریالی که با موضوع توجه به عرفان‌های کاذب و جلسات احضار روح که با خود جز نابودی خانواده‌ها و مشکلات روحی و روانی برای افراد شرکت‌کننده در این جلسات چیزی دیگری ندارد حرف و حدیث‌هایی را به وجود آورده است. علیرضا افخمی کارگردان این مجموعه رمضانی اعتقاد دارد که وجود چشم جهان‌بین در لوگو با موضوع و مضمون سریال، همخوانی دارد. همچنان که بنابر فتوای اکثر علما، برپایی یا شرکت در این مجالس، حرام اعلام شده، زیرا عمدتاً چنین مجالسی برپایه دروغ و فریب‌کاری است. 

چند سالی است که در میانِ سریال‌های ماه رمضانی جای خالی مجموعه ماورایی خالی است؛ حال علیرضا افخمی بعد از سال‌ها غیبت با موضوع نقد عرفان‌های کاذب به تلویزیون برگشته است اما این بازگشت با سر و صداهایی همراه بوده که طرح این دست موضوعات همیشه چالش‌برانگیز و دارای حواشی است. اوج‌گیری ساخت سریال‌های ماورایی در میانه دهه 1380 بود و سردمدار ساخت این سریال‌ها "علیرضا افخمی" بود که با ساخت سریال‌های «او یک فرشته بود» و «پنج کیلومتر تا بهشت» جدال میان باورهای دینی و نیروهای شیطانی را ایجاد کرد.

همیشه هم طرح این دست موضوعات چالش‌هایی را به همراه داشته، هرچند که در میان دینداران، تردیدی در واقعی بودن روح و وجود شیطان وجود نداشته و ندارد، اما دوری از ساخت این دست آثار باعث رشد قارچ‌گونه عرفان‌های کاذب شده و عواقب غیرقابل جبرانی را در خانواده‌ها و به تبع آن در جامعه ایجاد می‌کند و ضرورت پرداخت درستِ به این باورهای اعتقادی را در رسانه ملی دوچندان می‌کند.نبود آگاهی‌بخشی به مخاطبان در رسانه ملّی باعث ایجاد افرادی مانند "طاهری" و حلقه عرفان‌های کاذب شد که منجر به انحرافات وحشتناکی در بخشی از جامعه شد.

علیرضا افخمی کارگردان سریال‌های مختلفی است. او تبحر خود را در روایت جدال باورهای دینی با نیروهای شیطانی به اثبات رسانده است. او امسال با ساخت مجموعه تلویزیونی "احضار" نگاه دیگری به مسائل روز جامعه و جدال باورهای دینی و نیروهای شیطانی دارد. "احضار" ساخته جدید او بر نقد عرفان‌های کاذب و تأثیرات این باورهای غلط بر زندگی افراد خانواده و در نهایت جامعه استوار است. اگر نگاهی به سریال پر مخاطب "او یک فرشته بود" داشته باشیم خواهیم دید افخمی از ساده‌ترین داستان‌ها پیچیده‌ترین موقعیت‌های اجتماعی را خلق می‌کند.

سریال "او یک فرشته بود" به لحاظ ساختار داستانی بر دو محور اصلی عناصر، شخصیت‌ها و روابط متافیزیکی و همچنین باور و اعتقاد مذهبی استوار بود که این دو محور در نتیجه ارتباط مستقیم‌شان در بستر روایت داستان وارد حیطه معناشناختی می‌شد و مفاهیم مربوط به محتوا را شکل داده و کامل می‌کرد. داستان سریال "او یک فرشته بود" کاملاً ساده بود. بهزاد طاهری به طور تصادفی با دختری به نام فرشته برمی‌خورد و برای کمک، او را به خانه‌اش برد.

حضور یک دختر غریبه که رفتارهای عجیب و غریبی دارد، باعث برهم خوردن آرامش خانواده می‌شود و این عدم تعادل که فرشته باعث به وجود آمدن آن است تا مرز فروپاشی خانواده و فرد پیش می‌رود. بهزاد طاهری به عنوان انسانی مؤمن و نمونه در رأس قصه قرار دارد. افخمی با گنجاندن موقعیت‌های رمزآلود و مختصری که برخلاف جریان طبیعی داستان در مورد ورود غریبه به خانواده بهزاد طاهری قصه را پیش می‌برد و همچنین تکیه بر تاثیر نقش فرشته که تماشاگر مدام تمایل به شناخت او دارد، می‌خواهد کنجکاوی تماشاگر را نسبت به موضوع برانگیزد. این میل مخاطب به شناخت فرشته و پرداخت نشانه‌های عجیب و غریب در مورد او باعث می‌شود نوعی تعلیق لذت‌بخش، ناشی از میل مخاطب به کشف ناشناخته‌ها در داستان به وجود بیاید و داستان را به خوبی دنبال کند.

افخمی با ورود دختری جوان مناسبات مشروع خانواده بهزاد را با حضور مشکوک و گرایش شدیدش به ایجاد ارتباط با او بر هم می‌زند. حالا جدالی میان خیر و شر در داستان درمیگیرد که از دو نیروی قوی برای شرکت دادن مخاطب در روایت برخوردار است. تماشاگر هم از طرفی به خاطر وجود مناسبات متافیزیکی دچار هراس می‌شود.

افخمی با ساخت سریال‌های "او یک فرشته بود" و در ادامه سریال "پنج کیلومتر تا بهشت" نشان داد که توانمندی خاصی در ارائه درست جدال میان خیر و شر و مباحث ماورایی دارد. او در سریال "پنج کیلومتر تا بهشت" هم قصه‌ای را روایت کرد که در آن برهه از زمان کار دیده شد و حواشی در پی داشت اما در هر صورت او توانمندی خاصی در ارائه قصه‌های ماورایی دارد و این بار به سراغ عرفان‌های کاذب و نقد آن رفته است.

آن‌طور که از تیزر و لوگوی سریال "احضار" برداشت می‌شود با سریالی خنثی روبرو نیستیم و قصد دارد حرف‌های مهمی درباره عرفان‌های کاذب و جلسات احضار روح بزند؛ موضوعی که شاید دغدغه بسیاری از مخاطبان باشد تا سریالی تماشا کنند که علاوه بر سرگرمی، آگاهی‌بخش هم باشد و مخاطب را به فکر وادارد.

سریال "احضار" محصول جدید سیمافیلم است و شب‌های ماه مبارک رمضان قرار است ساعت 22:15 از شبکه یک سیما پخش شود. در این مجموعه آرش مجیدی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، مرتضی کاظمی، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، نازنین هاشمی، دینا هاشمی و میلاد میرزایی بازی دارند و به گروه بازیگران افسانه چهره‌آزاد، على دهکردى، خیام وقار کاشانى، درسا بختیار، غزال نظر و صالح میرزاآقایى نیز اضافه شدند.

حضور عوامل سریال نوروزی تلویزیون در تسنیم/ "نوروز رنگی" فصل دوم دارد؟ + عکسرضا عطاران و محمدحسین لطیفی هم وارد رقابت رمضانی شدند/ برگِ برنده در دستِ سریال‌های بازپخش یا سریال‌های جدید؟فریده سپاه‌‌منصور: بزن و بروهای تلویزیون مخاطب را به ماهواره سوق می‌دهد/ دعوت دورهمی را نپذیرفتم/ فقط به واکسن ایرانی اعتماد دارم

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فیلم رسانه ملی تلویزیون ماه مبارک رمضان سریال فیلم رسانه ملی تلویزیون ماه مبارک رمضان سریال عرفان های کاذب او یک فرشته ساخت سریال علیرضا افخمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۵۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟

پژوهشگر جریان‌های اسلامی می‌گوید مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریان‌ها و فرقه‌ها بپردازند و ما با اسلام سیاسی‌هراسی مواجه شویم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.

بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعت‌ها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضی‌ها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریان‌های فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل می‌دهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ می‌دهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریان‌هاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می‌دهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.

اصطلاح "حشاشین" مربوط به ترور فرماندهان صلیبی است

وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمی‌شود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنه‌ی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمی‌تواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنه‌ی آینده جهان اسلام را می‌سازند که باید در حوزه آینده‌پژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.  

سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد

بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیل‌ها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون  نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر می‌رود و مدتی در آنجا می‌ماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکه‌ای ضرب می‌کند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری می‌شود. مدت کوتاهی حکومت می‌کند و بعد لشکری می‌آید و او را می‌کشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریان‌ها و فرقه‌ها بپردازند و ما با اسلام سیاسی‌هراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.

مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است

وی با طرح این سؤال که  در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موج‌‌های تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریان‌های فکری چه واکنشی نسبت به این موج‌ها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله می‌کند و می‌گویند توپ‌های ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد. 

بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویه‌ای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحه‌ای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشه‌کاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص‌ الابریز فی‌ تلخیص‌ با‌ریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنش‌هایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سخت‌افزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهت‌های مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.

این پژوهشگر فرقه‌ها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص می‌کند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح می‌کنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا می‌شود.  

روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل می‌دهد

وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل می‌گیرد،‌افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکته‌ای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکل‌گیری اسرائیل را شاهدیم. پان‌عربیسم در مصر خودش را خوب نشان می‌دهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیق‌ترین بسته‌ای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه می‌شود، متعلق به اوست. در کتاب‌های «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را می‌گوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه می‌دهد که چه قسمت‌هایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر می‌گوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.

بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقه‌گرایی منتج می‌شود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میدان‌دار در تمام این صحنه‌ها،‌ خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزه‌ها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند می‌رود. می‌گوید واکنش‌ها را نسبت به حشاشین می‌دانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،‌ اما از نظر جریانی می‌گویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیری‌ها را منکوب کند.

وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریان‌شناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم می‌آید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلی‌ها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمی‌تواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • چرا کشوری مثل مصر سریال "حشاشین" را ساخت؟
  • چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
  • بهروز افخمی و خاطرات یک بازپرس دادگستری
  • ترکیب پرسپولیس و سپاهان مشخص شد/ بازگشت بیرانوند به دروازه
  • ترکیب پرسپولیس مقابل سپاهان مشخص شد/ بازگشت بیرانوند به دروازه
  • تیتر مورد علاقه هواداران پرسپولیس پیش از جدال سپاهان
  • دیدار اعضای هیئت کشتی استان همدان با علیرضا دبیر
  • بهروز افخمی «کاغذ شطرنجی» را تهیه می‌کند
  • واکنش به بازی شهاب حسینی در آخرین سریالش
  • پیرمغان را با صدای علیرضا عصار و با شعر حافظ بشنوید