هویت ترس را با "احضار" زنده میکنیم/ باید ترس از ساختن فیلم در ژانر ترس بریزد
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۰۹۲۲۳
رویداد۲۴ وقتی با واژه ترس رو به رو میشویم تنها نام چند اثر سینمایی در این ژانر برایمان یادآور میشود که در کنار ژانرهای دیگر آنچنان مورد استقبال قرار نگرفتهاند. اما آنچه رامین عباسیزاده از مفهوم ترس و ژانر ترس در ذهن دارد و با این ذهنیت به ساخت سریالی، چون احضار پرداخته است، نشان از روبهروشدن با یک تفاوت بزرگ میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در احضار شما به سراغ ژانری رفتهاید که طرفدارهای خاص دارد. علت این طرفداری را چه میدانید؟
ما با ترس زاده میشویم و ترس بخشی از هویت ماست. انسان قرنها بعنوان شکار یا شکارچی در حال تعقیب و گریز بوده و هر روز مجبور بوده انواع جانوران یا همنوعان خود را بدرد تا سیر شود و بعدها نیز مجبور بوده با همین خونریزیها و شکار، خدایان خود را نیز سیر کند، چون در غیر این صورت باید منتظر غیرقابل کنترلترین عواقب باشد. همان انسان، (کمی باهوش تر) حالا در جامعه امروز مجبور است کت شلوار بپوشد، قبض هایش را بپردازد وبجای نیزه و شمشیر، خودکار، بیل یا موس کامپیوتر به دست بگیرد. در عین حال خاطره آن قرنها از بین نرفته بلکه سرکوب شدهاست. برای همین اینهمه مسابقات رزمی خشن طرفدار دارند، چون ما را بیاد گذشتهمان میاندازد.
آنچه در بیلبوردها و تبلیغات احضار دیده شده میشود عبارت "وحشت در شبکه نمایش خانگی" است. چرا این نام را انتخاب کردهاید؟
شاید به همین دلیل که ترس با ما زاده شده و ریشه در گذشتهمان دارد، از سینمای وحشت هم لذت میبریم. چون عمیقترین ترس هامان را در محیط امن تجربه میکنیم. در حالیکه میدانیم تماشای آن برای ما خطری ندارد عمیقا آن را باور میکنیم. حتی مهم نیست زبان فیلم چیست، زیرا ترس نیاز به زبان ندارد. تاریکی در تمام فرهنگها منشا ترس است. چاقو همیشه برای ما زنگ خطر دارد مخصوصا اگر در دست دشمن ما باشد.
شما از معدود کارگردانهایی هستید که به سراغ ژانر ترس رفتهاید. این نشان از شجاعت شما است یا اعتقاد به تجربه گرایی؟
سینمای ترس سرشار از نوآوریها و شگفتیهای بدیع است. در حالیکه بعضی ژانرهای سینما در حال کمرنگ شدن یا تحول کامل هستند، ژانر ترس در سینما به نسبت کمترین تغییرات را به خود دیده و هنوز هم در گروه محبوبترین هاست. اکثر کارگردانان مهم تاریخ سینما این ژانر را تجربه کردند و اتفاقا موفق هم بوده اند و چه کسی است که "درخشش" را دیده و فهمیده باشد و سالها به آن فکر نکرده باشد؟! و یا در همین ایران خودمان کیست که یاد"شب بیست و نهم" نیفد وقتی صحبت از سینمای ترس میشود.
پس اعتقاد به تجربه گرایی و خلق بود که شما را به ساخت احضار تشویق کرد؟
میتوان به قصه گویی بصری در سینما مسلط نبود و فیلم متوسط ساخت، ولی غیر ممکن است که به قصه گویی بصری مسلط نبود و فیلم ترسناک ساخت. فیلم ترسناک متوسط وجود ندارد. یا ترسناک است یا افتضاح و شاید این دلیل است که فیلمسازان ایرانی کمتر ریسک ساخت آن را قبول میکنند. ولی به هرحال باید یک جا این تابوی تجربه نکردن با ژانر ترس بشکند و راهی آغاز شود تا شاید تجربه آن چراغی در تاریکی باشد برای زنده کردن ژانر ترس در ایران. احضار تجربهای است در همین جهت، بدون استفاده از بازیگر چهره که به هم زاد پنداری بیشتر بینندگان با شخصیتها کمک کند. تجربهای که امید دارد مسیری بسازد که در امتداد آن هیچ وقت هیچ سانسی از سینما بدون فیلم ترسناک ایرانی نماند.
به کم تجربه بودن بازیگرها اشاره کردید. این تفاوت مهم احضار با دیگر آثار سینمایی است. درباره انتخاب بازیگرها توضیح میدهید؟
بازیگران احضار برای اولین بار است که جلوی دوربین قرار گرفته اند بنابراین هیچ ذهنیتی از سوی مخاطب در مورد این بازیگران وجود ندارد. این به ما کمک میکند تا برای ترسیم فضایی که میخواهیم رئال جلوه کند موفق باشیم. ما تنها برای بخشی از پروژه ۲ سال "احضار" را در فصول زمستان فیلمبرداری میکردیم و همراهی بازیگران در این مدت باارزشترین اتفاق برای ما بود. امیدواریم که درخشش بازیگران در احضار دیده شود و این سریال شروع پرقدرتی برای ورود آنها به عرصه بازیگری باشد.
احضار از چهارشنبه ۱۹ دی ماه در شبکه نمایش خانگی و فیلیمو منتشر شده است و در خلاصه داستان آن امده است: اغلب ترسها با شناخت ما از بین میروند، اما ترسهایی که تا مرگ ناشناخته میمانند، رهایت نمیکنند.
الهه جعفری، شهریار ربانی، کیمیا ملایی، بنیامین پیروانی، حسین سیفی، ریحانه رضی، یاسمن همتی، نرگس امینی، نوش آفرین رحمانی، شیما مرزی، بهار خانی، محمد توکلی و سلیمه رنگزن از جمله بازیگران بازیگران این سریال هستند. منبع: روابط عمومی سریال احضار
منبع: رویداد24
کلیدواژه: رویداد24 گفتگو کارگردان سریال احضار نمایش خانگی سریال ژانر وحشت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۰۹۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معرفی بهترین مستندهای جهان
آفتابنیوز :
اگر مستندبین حرفهای هستید یا حتی اگر تنها با مستندهای حیات وحش که از تلویزیون پخش میشود آشنایی دارید، پیشنهادهایی که در اینجا برای شما داریم میتواند حسابی سر ذوق تان بیاورد.
تاریخچه وحشت عامیانه
کارگردان: کییرلا جانیس
سال ساخت: ۲۰۲۱
اگر از خورههای ژانر وحشت هستید و شبها تا یک فیلم ترسناک نبینید خوابتان نمیبرد، این مستند را از دست ندهید. دوستداران ژانر وحشت به زیروزبر این ژانر توجهی وسواسگونه دارند و سبکها، زیرگونهها و تکنیکهای فیلمهای این ژانر را به دقت بررسی میکنند. وحشت عامیانه یا وحشت فولکلور یکی از زیرگونههای ژانر وحشت در سینما و ادبیات است که از عناصر عامیانه برای وحشتآفرینی استفاده میکند. این مستند کاوشی در تاریخچه وحشت عامیانه از پیدایش آن به واسطه گسترشاش در تلویزیون بریتانیا در دهه ۱۹۷۰ تا احیای آن در دهه گذشته است.
فریدا
کارگردان: کارلا گوتیرز
سال ساخت: ۲۰۲۴
فریدا کالو، نقاش مکزیکی، بین سالهای ۱۹۰۷ تا ۱۹۵۴ زندگی کرد و با اینکه زندگی نسبتا کوتاهی داشت، اما به دلیل هنجارشکنیهایش یکی از چهرههای مهم هنر معاصر به شمار میرود. چهره فریدا برای کسانی هم که با تاریخ هنر و نقاشی آشنایی ندارند آشناست چراکه فریدا خودنگارههای زیادی از خود کشیده بود. فریدا پس از تصادفی سخت در سال ۱۹۲۵ برای اولین بار شروع به نقاشی کرد و دردهای خودش، همجنسانش و ملتش را روی بوم آورد. زندگی پرماجرای فریدا تا به حال موضوع چند مستند و فیلم داستانی بوده. این مستندانیمشین هم نگاهی به زندگی این نقاش برجسته مکزیکی دارد.
چهار دختر
کارگردان: کوثر بن هنیه
سال ساخت: ۲۰۲۳
روزی دو دختر بزرگتر الفه، زنی تونسی که مادر ۴ دختر است، ناپدید میشوند. کوثر بن هنیه، کارگردان تونسی، از بازیگران حرفهای دعوت میکند تا نقش دو دختر غایب را بازی کنند. برای الفه که غم غیاب دخترانش را بر دوش میکشد، حضور بازیگرانی در نقش آنها به معنی سر باز کردن زخمهای دل و جانش است. بن هنیه موقعیتی بدیع را شکل داده و تجربهای منحصربهفرد را در برابر دوربین ایجاد کرده که سویههای عاطفی و روانی مختلفی دارد. این مستند که برداشتهایی را از امید، طغیان، خشونت، خواهری و… عرضه میکند، سوالهایی اساسی را درباره شالوده جوامع ما به بحث میگذارد.
منبع: همشهری آنلاین